Social- og sundhedsformand afviser forskning på cigaretprisstigninger

Priserne på cigaretter i Danmark skal op. Det har den danske regering senest bebudet i et nyt udspil. Social- og sundhedsformanden i Favrskov Kommune er enig, selvom hun vil prioritere kampagner og oplysninger over prisstigninger – og modsætter sig dermed anerkendt forskning.

Af Simon Jensen

Når man i dag bevæger sig ned i den lokale kiosk og vil købe en pakke cigaretter, kan man som forbruger slippe med at skulle lægge to tyvere på disken. Hvis det står til den nyvalgte socialdemokratiske regering, skal det for fremtiden ikke være tilfældet.

I et nyt udspil vil regeringen hæve priserne på cigaretterne med fem kroner årligt de næste to år. I Favrskov Kommune undrer social- og sundhedsformand Grethe Villadsen sig over det udspil. De ti kroner rykker ikke noget, mener hun.

”Folk er jo ligeglade, om cigaretter koster ti kroner mere per pakke. Enten kan man lige så godt lade være, eller også skal det være et helt andet tal,” siger hun.

Social- og sundhedsformand i Favrskov Kommune, Grethe Villadsen, er overbevist om, at kampagner og oplysning til Danmarks unge er vejen mod et mere røgfrit samfund .
Foto: Mathilde Justesen Randers

Hun får opbakning fra Morten Grønbæk, der er direktør i Statens Institut for Folkesundhed. Han påpeger, at den største effekt i forhold til at bekæmpe rygning i samfundet består i at hæve priserne på tobak.

”Forskningen, når man kigger på de lande rundt omkring i verden, der har gjort det, viser faktisk, at hvis man hæver priserne, så falder forbruget, og det viser også, at unge er mere prisfølsomme end ældre. Det vil sige, at der er en større tendens til, at de unge enten ikke starter med at ryge eller holder op med at ryge,” siger han.

Uenighed om alternativ til lave prisstigninger
Her stopper enigheden mellem Grethe Villadsen og Morten Grønbæk imidlertid også. For mens Grethe Villadsen i stedet appellerer til, at løsningen – i stedet for en prisstigning på ti kroner – bør være kampagner og oplysning til særligt den yngre del af befolkningen, peger Morten Grønbæk på, at det netop er prisstigninger, der har den beviseligt største effekt.

”Jeg vil helst ikke udtale mig noget som helst om priser. Jeg vil helst sige, at hvis man gør alle de her tiltag for de unge – man starter allerede i 6. klasse – så tror jeg meget på dem,” siger Grethe Villadsen, som dog møder modstand i den påstand fra netop Morten Grønbæk:

”Nej, det er der overhovedet ingen fornuft i. Der er jo masser af kampagner, og der er masser af information. Alle og enhver ved, at det er farligt at ryge – problemet er, at der stadig er alt for mange unge, der starter på at ryge. Kampagner virker ikke,” konstaterer han.

2499 anslag

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *